Skip to content

Rezyliencja – kluczowa kompetencja sprzedawcy

AUTOR

Profilowe-2
Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej
Stowarzyszenie działa od 1994 roku i grupuje największe przedsiębiorstwa sprzedaży bezpośredniej w Polsce, aby wspólnie działać na rzecz firm, osób współpracujących oraz wszystkich konsumentów, którzy kupują produkty i usługi w kanale sprzedaży bezpośredniej.

Co łączy Walta Disney, J.K. Rowling, Stevena Spielberga i Alberta Einsteina?

Tak, masz rację, to ludzie sukcesu, ale jest coś jeszcze. Łączy ich ogromna siła charakteru i determinacja do podążania za swoimi pasjami.

Każda z wymienionych wyżej osób, zanim stała się sławna i bogata, spotkała się z odmową na początku swojej kariery zawodowej.

W dzieciństwie Einstein miał trudności z mową i nauką, a wielu nauczycieli uważało, że nie osiągnie wiele w życiu.

Walt Disney został zwolniony z pracy w gazecie Kansas City Star z powodu „braku wyobraźni i braku dobrych pomysłów”. Wczesne próby założenia własnej firmy również zakończyły się niepowodzeniem, a jego pierwsze studio animacyjne, Laugh-O-Gram, zbankrutowało.

Autorka serii „Harry Potter” spotkała się z wieloma odmowami od wydawnictw, zanim jej książka została zaakceptowana. Przez wiele lat żyła w trudnych warunkach finansowych jako samotna matka.

Steven Spielberg został odrzucony trzy razy przez University of Southern California’s School of Cinematic Arts.

Radzenie sobie z odmową jest kluczową umiejętnością, zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Zwłaszcza w branży marketingu sieciowego, zdarza się to często.

Być może klient nie jest zainteresowany akurat zakupem i zwyczajnie nie potrzebuje tego, co oferujesz. Może ma inne powody, z powodu których nie podejmuje zobowiązań zakupowych w danym momencie.

Początkujący sprzedawcy zwykle w takich momentach zrażają się i zaczynają wątpić w siebie.

I to właśnie wyróżnia liderów, którzy osiągają wysokie wyniki sprzedażowe. Nie biorą odmowy do siebie i stale pracują nad lepszą odpornością psychiczną – tzw. rezyliencją.

W niniejszym artykule przyjrzymy się, czym jest rezyliencja, jakie są jej kluczowe aspekty oraz jak rozwijać tę umiejętność, aby nie tylko osiągać lepsze wyniki sprzedażowe, ale również czerpać większą satysfakcję z pracy.

Rezyliencja - czym jest i jak nad nią pracować

Rezyliencja to zdolność osoby do skutecznego radzenia sobie z trudnościami, stresującymi sytuacjami oraz zmianami w życiu. Jest to umiejętność szybkiego powrotu do równowagi po doznaniu negatywnych doświadczeń, takich jak porażki, straty czy traumy.

Rezyliencja jednak nie oznacza całkowitego braku stresu czy problemów.

Jako ludzie doświadczamy ich na okrągło. Życie składa się bowiem z problemów, które trzeba przezwyciężać.

Kiedyś jedynym zmartwieniem człowieka było przetrwanie (sic!). Ale obecnie żyjemy w coraz bardziej dynamicznym środowisku i tych problemów jest coraz więcej – od osobistych po te globalne.

Niestabilność ekonomiczna, problemy klimatyczne, polityczne, wypalenie zawodowe i brak równowagi między życiem osobistym a pracą, cyfrowa zależność i przebodźcowanie informacjami – wszystko to wpływa na naszą zdolność rezyliencji.

W takiej sytuacji powiedzenie, że przetrwają najsilniejsi nabiera nowego znaczenia.

Jak więc pracować nad sobą?

Kluczowe cechy rezyliencji obejmują:

  1. Adaptacyjność, czyli zdolność do elastycznego dostosowywania się do zmieniających się okoliczności i znajdowania nowych sposobów radzenia sobie z trudnościami,
  2. Wytrwałość, czyli umiejętność trzymania się obranego celu i kontynuowania wysiłków w obliczu przeszkód, pomimo napotkanych trudności,
  3. Zarządzanie stresem: efektywne radzenie sobie z napięciem i stresującymi sytuacjami,
  4. Pozytywne myślenie: skupianie się na możliwościach i rozwiązaniach, zamiast na problemach i negatywnych aspektach sytuacji,
  5. Wsparcie społeczne: Korzystanie z pomocy i wsparcia rodziny, przyjaciół oraz współpracowników w trudnych momentach.

Rezyliencja jest umiejętnością, którą można rozwijać i wzmacniać poprzez różnorodne techniki i strategie.

To część codziennej pracy nad sobą. W tym przypadku praktyka czyni mistrza. Wymaga odpowiedniego nastawienia i chęci.

Pomocne mogą być na przykład:

1. Praktykowanie wdzięczności i optymizmu

Jak? Możesz prowadzić dziennik i codziennie wieczorem zapisywać, za co jesteś wdzięczny/a.

2. Rozwijanie więzi społecznych

Jak? Nie stroń od kontaktów towarzyskich. Angażuj się w społeczności i aktywności, których działania są Ci bliskie.

3. Dbaj o swoją dobrą formę

Jak? Choć może Ci się wydawać, że jedno z drugim nie ma za wiele wspólnego, to Twoja forma fizyczna ma ogromne przełożenie na Twój stan psychiczny. Dbaj o dietę i aktywność. Wysypiaj się. Nie zaniedbuj swoich cielesnych potrzeb.

4. Rozwijaj pasje i ucz się nowych rzeczy

Jak? W życiu musi być miejsce na odpoczynek i zabawę. Tak, jak kluczowe jest to w rozwoju dziecka, tak i u dorosłych przyjemne spędzanie czasu pozwala nabrać dystansu do wielu poważnych spraw.

Uczenie się nowych rzeczy ponadto zwiększa poczucie własnej wartości, co jest istotne dla większej odporności psychicznej.

Rezyliencja w życiu sprzedawcy bezpośredniego

Sprzedaż bezpośrednia polega (jak sama nazwa wskazuje) na sprzedaży. W marketingu sieciowym istotnym elementem jest także budowanie zespołu i przyciąganie nowych osób do biznesu.

To trudne zadania. I nie ukrywajmy, łatwo się zniechęcić.

Co możesz więc zrobić w sytuacji, gdy po raz kolejny spotykasz się z odmową i brakiem zainteresowania?

1. Zachowaj spokój i nie bierz tego do siebie

  • Zachowaj profesjonalizm: Utrzymanie spokoju i opanowania pokazuje dojrzałość emocjonalną. Staraj się nie reagować emocjonalnie na odmowę. Ludzie będą to szanować i uważać Cię za osobę godną zaufania.
  • Nie bierz tego osobiście: Pamiętaj i powtarzaj to sobie tak często, jak to konieczne –  odmowa nie jest wynikiem Twoich osobistych wad, ale raczej okoliczności, które są poza Twoją kontrolą.

2. Zrozum przyczynę odmowy

  • Zadawaj pytania: Pytaj o konkretne powody odmowy. To może dostarczyć cennych informacji i pomóc Ci lepiej przygotować się na przyszłość. Może okazać się, że odpowiedź, jaką usłyszysz będzie bardzo zaskakująca. I okaże się, że jak bardzo się myliłeś/aś myśląc, że chodziło o Ciebie.
  • Szukaj konstruktywnej krytyki: Nawet jeśli chodziło o coś, co zrobiłeś lub powiedziałeś,  to nie jest koniec świata. Skoncentruj się na tym, czego możesz się nauczyć z odmowy, co może poprawić Twoje przyszłe próby.

3. Utrzymuj pozytywne nastawienie

  • Skup się na pozytywach: Pamiętaj o swoich sukcesach i umiejętnościach. Jedna odmowa nie definiuje całej Twojej wartości. Może w tym tygodniu nie poszło Ci tak dobrze, jak zakładałaś, ale czy możesz to samo powiedzieć o całym roku?
  • Myśl o przyszłości: Ustal nowe cele i plan działania. Skoncentruj się na kolejnych krokach, które możesz podjąć. Nie ma co roztrząsać przeszłości. Co było to było. Liczy się Twój następny krok.

4. Kontynuuj działanie

  • Nie poddawaj się: Odmowa jest naturalną częścią procesu, niezależnie od tego, czy starasz się o pracę, klienta, czy coś innego. Kontynuuj swoje wysiłki i próbuj ponownie.
  • Rób notatki: Zapisuj, co działa, a co nie. To pomoże Ci dostosować swoje podejście i strategię w przyszłości.

5. Znajdź wsparcie

  • Szukaj wsparcia u bliskich: Rozmawiaj z przyjaciółmi, rodziną lub mentorami, którzy mogą Cię wesprzeć i doradzić. Zwłaszcza w marketingu sieciowym mamy to szczęście, że działamy razem. Inne osoby w zespole mogą być dla Ciebie nieocenionym wsparciem.
  • Rozważ coaching lub szkolenie: Profesjonalny coaching lub szkolenia mogą pomóc Ci rozwijać umiejętności i lepiej radzić sobie z odmowami.

Podsumowanie

Radzenie sobie z odmową to umiejętność, którą można rozwijać poprzez praktykę i odpowiednie podejście. Ważne jest, aby pamiętać, że każda odmowa może być krokiem naprzód w kierunku sukcesu.

Zobacz też artykuł: https://jestesmybezposredni.pl/czytelnia/bladze-wiec-jestem/

Udostępnij:

Brak komentarzy, dodaj swój poniżej!


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Aktualności

Śledź nasze najnowsze wpisy
Copyrights © 2022 Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej