Skip to content

Stabilna branża dla nowoczesnych ludzi – o sprzedaży bezpośredniej w Polsce

AUTOR

janusz-Potoczny
Janusz Potoczny
Janusz Potoczny – mąż, ojciec i właściciel terriera yorkshire terriera. Ukończył Politechnikę Poznańską na kierunku Informatyka, studia podyplomowe na kierunku Controlling w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu, jak również Franklin University (Columbus, Ohio, USA) z bazującym na pracy zespołowej tytułem Master of Business Administration. Z branżą sprzedaży bezpośredniej związał się od początku swojej kariery zawodowej. Zdobywał doświadczenie w Marketingu, IT, a w ostatnim czasie, skoncentrował się na Obsłudze Klienta i Przedstawiciela Handlowego. Był kierownikiem wielu projektów rozwojowych sprzedaży bezpośredniej. Jest wieloletnim członkiem Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB) oraz zasiadał w Zarządzie PSSB. Wspiera ideę zrównoważonego rozwoju i dążenia do poprawy zdrowia i jakości życia ludzi.

Sprzedaż bezpośrednia to dla mnie synonim relacji z klientem, którą buduje doradca, konsultantka, dystrybutor czy przedstawicielka handlowa.

Osoby współpracujące z firmami sprzedaży bezpośredniej stają się przyjaciółmi domu. Doskonale radzą sobie z rozpoznaniem potrzeb klienta, potrafią doradzić oraz dostarczyć zamówiony produkt.

Ten sposób budowania relacji, obsługi, sprzedaży trwa już od kilku pokoleń i jest mocno zaimpregnowany na światowe kryzysy i rynkowe turbulencje. Branża sprzedaży bezpośredniej często odpowiada mocnymi wzrostami na kłopoty gospodarcze w Polsce i na świecie. Udowadnia swoją stabilność poprzez wzrosty obrotów oraz jeszcze większą liczbę osób współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej. Ostatnie 4 lata pokazują trend wzrostowy, a rok 2021 był rekordowy zarówno pod względem sprzedaży jak i pozyskiwania osób do współpracy.

  1. Stabilny wzrost rok do roku

Dane mówią same za siebie – w Polsce sprzedaż bezpośrednia ma się dobrze pomimo pandemii oraz zawirowań na rynkach. Ponad 10% wzrost wartości sprzedaży tego segmentu oraz 15% wzrost liczby zarejestrowanych osób współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej w porównaniu do ubiegłego roku, to doskonałe wyniki, które wskazują, że sprzedaż bezpośrednia jest postrzegana jako atrakcyjna forma prowadzenia działalności w naszym kraju, zwłaszcza w czasach niepewności czy trudności spowodowanych pandemią.

Kraj
Rok
Zmiana
Wartość sprzedaży
Liczba niezależnych sprzedawców
ZMIANA (rok do roku)
Polska
2018
4,5%
1 110 588 343 USD
880 000
-11,8%
Polska
2019
-1,3%
1 096 173 999 USD
930 000
5,7%
Polska
2020
5,5%
1 156 420 503 USD
987 000
6,1%
Polska
2021
10,4%
1 277 258 419 USD
1 140 670
15,6%

Polska wyróżnia się także dynamiką wzrostu na tle całego rynku europejskiego, gdzie sytuacja w branży jest bardziej ustabilizowana.

Kraj
Rok
Zmiana
Wartość sprzedaży z USD
Liczba niezależnych sprzedawców
ZMIANA (rok do roku)
Europa
2018
0,8%
31 551 376 674 USD
6 287 526
-0,4%
Europa
2019
2,2%
32 255 443 516 USD
6 449 888
2,6%
Europa
2020
0,1%
32 281 254 352 USD
6 640 870
3,0%
Europa
2021
3,0%
33 242 807 227 USD
6 565 018
-1,1%

2. Branża nowoczesnych kobiet

Sprzedażą bezpośrednią interesują się przede wszystkim kobiety, które na świecie stanowią prawie 70%, w Europie 81%, a w Polsce 83% wszystkich osób współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej. To właśnie Panie unowocześniają branżę, bo same są nowoczesne. Cyfryzacja w branży sprzedaży bezpośredniej nie jest już domeną Panów. Dzisiejsze kobiety chcą i często mają cały biznes w urządzeniu mobilnym, najczęściej jest nim smartfon. Okres pandemii mocno przyspieszył proces przejścia na mobilne systemy obsługi klienta oraz raportowania sprzedaży, statystyk i prowizji. Rozwiązania chmurowe, które są zbiorem rozproszonych na całym świecie serwerów i centrów danych, na których przechowywane są dane, to dzisiaj praktycznie standard obsługi konsultantki lub doradcy sprzedaży bezpośredniej. Dzięki takiemu rozwiązaniu sprzedawcy bezpośredni uzyskują dostęp do swoich danych na dowolnym urządzeniu, o ile ma ono połączenie z Internetem.

Kobiety cenią Współpracę z firmami sprzedaży bezpośredniej, gdyż daje ona możliwość łączenia pracy i zajmowania się domem i jest niezwykle elastyczną formą działalności biznesowej.

Byłoby uproszczeniem twierdzić, że ten model działania wybierają tylko osoby, które mają rodziny. Również pokolenie Z, aspirujące do pewnego stylu życia, działa prężnie w firmach Sprzedaży bezpośredniej. Taka forma współpracy daje młodym ludziom nie tylko możliwości rozwoju zawodowego, ale także podróżowania, zarabiania i realnego kształtowania swojego biznesu  w start-upowym środowisku.

3. Od sprzedaży bezpośredniej do relacyjnej

Branża sprzedaży bezpośredniej nie tylko wyznacza najwyższe standardy obsługi klienta, ale i kształtuje trendy. Przedstawiciele handlowi są trendsetterami rozwiązań dla klientów, umiejętnie łącząc nowoczesne narzędzia z bezpośrednim nastawieniem na oczekiwania klientów i dostosowaniem oferty do indywidualnych potrzeb.

Ewolucyjnie przechodzimy od sprzedaży bezpośredniej do nowoczesnej sprzedaży relacyjnej. Sprzedaż bezpośrednia już dawno przestała być tylko tradycyjnym kanałem sprzedaży detalicznej. Dziś jest to branża, która wykorzystuje potencjał mediów społecznościowych do budowania relacji i wprowadzania innowacyjnych technologii z zakresu marketingu, sprzedaży i obsługi klienta. Jednocześnie, wciąż niezmiennie klient jest w centrum uwagi wszystkich działań doradców i firm.

Sprzedaż bezpośrednia jako forma profesjonalnego zaangażowania oferuje wiele korzyści, które można Użyć, aby z sukcesem prowadzić biznes w Polsce.

4. Elastyczny model biznesowy

Na przestrzeni ostatnich lat branża w Polsce zmierza w kierunku modelu mieszanego, dopasowanego do preferencji różnych grup klientów.

Kobiety i osoby w średnim wieku między 30 a 49 rokiem życia bardziej interesują się spotkaniami twarzą w twarz ze sprzedawcą. Jednak dla mieszkańców dużych miast, z ciągłym brakiem wolnego czasu oraz dla młodych ludzi, zakupy online są atrakcyjną opcją.

Polska jest gospodarką rozwijającą się z potencjałem dalszego wzrostu. Wciąż stosunkowo niski poziom płac ułatwia pozyskiwanie ambitnych osób.

Duża populacja dobrze wykształconych, zmotywowanych przedsiębiorców może skorzystać z modelu biznesowego sprzedaży bezpośredniej, który zapewnia ekscytujące możliwości prowadzenia działalności zarówno w kanałach tradycyjnych, jak i cyfrowych.

Nie ma limitów, a nowoczesne podejście do sprzedaży bezpośredniej z relacjami w tle, może być doskonałą okazją dla każdego, ponieważ oferuje elastyczność, szerokie możliwości zarabiania i wyjątkowe poczucie wspólnoty przy jednoczesnym byciu własnym szefem.

 

Udostępnij:

Brak komentarzy, dodaj swój poniżej!


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Aktualności

Śledź nasze najnowsze wpisy
Copyrights © 2022 Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej