Skip to content

Kilka słów o relacjach i dlaczego warto o nie dbać

AUTOR

janusz-Potoczny
Janusz Potoczny - Dyrektor Generalny PSSB
Janusz Potoczny – mąż, ojciec i właściciel terriera yorkshire terriera. Ukończył Politechnikę Poznańską na kierunku Informatyka, studia podyplomowe na kierunku Controlling w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu, jak również Franklin University (Columbus, Ohio, USA) z bazującym na pracy zespołowej tytułem Master of Business Administration. Z branżą sprzedaży bezpośredniej związał się od początku swojej kariery zawodowej. Zdobywał doświadczenie w Marketingu, IT, a w ostatnim czasie, skoncentrował się na Obsłudze Klienta i Przedstawiciela Handlowego. Był kierownikiem wielu projektów rozwojowych sprzedaży bezpośredniej. Jest wieloletnim członkiem Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB) oraz zasiadał w Zarządzie PSSB. Wspiera ideę zrównoważonego rozwoju i dążenia do poprawy zdrowia i jakości życia ludzi.

Relacje, dobre czy złe, na krótszą, czy na dłuższą metę, bliskie lub dalekie odgrywają w naszym życiu istotną, a nawet fundamentalną rolę.

Moje doświadczenie pokazuje, że o relacje trzeba dbać, bo zapomniane bledną, stają się kruche, ale nie przestają istnieć.

Zawsze można je wzmocnić, a złe relacje przerobić na dobre.

 

Do czego potrzebne nam są relacje?

Słowo relacja pochodzi z łaciny – „relatio” i oznacza „nawiązanie, odniesienie” czy też „powiązanie, związek”.

To daje nam wskazówki na temat znaczenia relacji, jako połączenia, które tworzymy z innymi ludźmi, w których nawiązujemy kontakt i odnosimy się do siebie nawzajem. Dzięki relacjom jesteśmy w stanie łączyć się z innymi ludźmi, tworzyć powiązanie/związek, zgodnie z pierwotną definicją, a to pozwala nam dzielić się swoimi doświadczeniami i uczuciami oraz wspólnie przemierzać drogę, którą nazywamy życiem.

Badania prowadzone podczas pandemii pokazały, że ludzie najbardziej cenią sobie poczucie przynależności i związku z innymi ludźmi. Bycie częścią większej społeczności daje nam bezpieczeństwo, zaspokaja naszą potrzebę bliskości, udowadnia, że jesteśmy ważni, a to właśnie oferują nam relacje.

Simon Sinek, twierdzi, że „ludzie nie kupują to, co robisz, ale dlaczego to robisz”. Podobnie jest w przypadku relacji – nie chodzi o to, co zyskujemy z posiadania relacji, ale dlaczego one nam są potrzebne.

Bycie częścią społeczeństwa, w którym żyjemy, to źródło wsparcia emocjonalnego i możliwość dzielenia się swoimi emocjami i przeżyciami z innymi. Dzięki temu możemy uczyć się od innych, rozwijać się jako ludzie i budować swoją wiedzę i doświadczenie. W sytuacjach trudnych możemy liczyć na wsparcie i pomoc ze strony osób, z którymi mamy bliskie relacje, a w zamian, otrzymujemy cenne rady i wskazówki.

Relacje są nam potrzebne, aby odnaleźć szczęście w otaczającym nas świecie.

Romeo i Julia w dramacie Shakespeare zbudowali silne połączenie pomimo przeciwności losu i sprzeciwu ich rodzin, dzięki trwałej relacji.

Jednak nie zawsze jest łatwo z relacjami. Niekiedy mogą one być pełne niezrozumienia, niepewności i poczucia zagubienia, jak u naukowca w książce Stanisława Lema, który próbuje nawiązać relację z tajemniczymi istotami z planety Solaris.

Relacje między ludźmi mają też duże znaczenie w dziedzinie sprzedaży.

Dobrze zbudowane i oparte na zaufaniu są kluczowe dla nawiązania długotrwałej współpracy i osiągnięcia sukcesu. Relacje oparte na zaufaniu są podstawą udanej sprzedaży. Klienci częściej będą skłonni kupować od sprzedawców, którym ufają i z którymi mają dobre relacje. Budowanie zaufania obejmuje dotrzymywanie obietnic, szczerość, profesjonalizm i dbałość o dobro klienta. Zrozumienie potrzeb innego człowieka, to klucz w tworzeniu wartościowych propozycji sprzedażowych.

W trakcie procesu sprzedaży mogą wystąpić problemy lub wyzwania. W takich sytuacjach silne relacje pozwalają na skuteczną komunikację i rozwiązanie problemów. Klient, który ma dobrą relację ze sprzedawcą, może czuć się swobodniej w wyrażaniu swoich obaw i oczekiwań, a sprzedawca może działać jako partner w rozwiązywaniu problemów.

Dodatkowo, zadowoleni klienci, którzy mają dobre relacje ze sprzedawcami, często polecają ich innym potencjalnym klientom. Pozytywne rekomendacje są niezwykle cenne w procesie sprzedaży, ponieważ budują zaufanie i mogą przyciągnąć nowych klientów.

Angażujmy się i pogłębiajmy relacje lub budujmy całkiem nowe, aby nie odczuwać samotności i odizolowania od społeczeństwa, bo często jest to wynikiem zaniedbywania relacji z innymi ludźmi – ze względu na pracę, obowiązki lub inne czynniki, które pochłaniają nasz czas i uwagę.

Bo czy warto poświęcać relacje w zamian za „gołębia na dachu”?

Udostępnij:

Brak komentarzy, dodaj swój poniżej!


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Aktualności

Śledź nasze najnowsze wpisy
Copyrights © 2022 Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej