Wg fundacji THINK, która corocznie bada aspiracje młodych co do ich kariery, jedna na 4 osoby z pokolenia Z (18-30) lat deklaruje, że chciałaby posiadać własną firmę. Kolejne 13 proc. chciałoby podjąć niezależną formę zatrudnienia (tzw. freelancing). W sumie to 40% osób, które widzą siebie jako przedsiębiorców, czy to jako jednoosobowe działalności, czy firmy zatrudniające ludzi. Tylko nieco więcej niż połowa ankietowanych chciałaby pracować etatowo[1].
To pokazuje jak zmieniają się priorytety zawodowe w społeczeństwie, a bezpieczeństwo i stabilizacja związane z pracą na etacie przegrywają z ambicją, pasją i chęcią rozwoju.
Jednocześnie „praca na swoim” to ogromne wyzwanie, które nie tylko zależy od własnych umiejętności, ale jest także mocno powiązane z ogólną koniunkturą gospodarczą (a ta od czasu pandemii nie jest sprzyjająca – tylko w 2024 r. zamknęło lub zawiesiło się niemal pół miliona jednoosobowych firm).
Jak młodzi mogą realizować swoje przedsiębiorcze marzenia? Czy istnieją alternatywne ścieżki rozwoju dla aspirujących przedsiębiorców?
Czytaj nasz artykuł i dowiedz się:
- Jakie są za i przeciw bycia przedsiębiorcą w 2025 r.
- Jaką alternatywną drogę do przedsiębiorczości warto rozważyć.
- Czy każdy może być przedsiębiorcą? Jakie cechy powinien mieć przedsiębiorca.

Przedsiębiorczość w Polsce w 2025 r. - za i przeciw
W naszym kraju w 2024 r. istniało ponad 3 mln zarejestrowanych działalności gospodarczych. Z tego większość to tzw. JDG – jednoosobowe działalności gospodarcze.
Najliczniejszą grupę w całej populacji stanowiły przedsiębiorstwa w branży handlowej.
Niestety jak podaje m.in. Rzeczpospolita lata 2022-2023 były wyjątkowo trudne dla przedsiębiorców[2]. Rekordowa inflacja, monstrualne rachunki za prąd, wzrost danin na rzecz państwa (w szczególności składki zdrowotnej) oraz ogólnych kosztów pracy spowodowały, że wielu przedsiębiorców ledwo wiązało koniec z końcem.Po dwóch bardzo ciężkich latach, w 2024 r. do Ministerstwa Finansów wpłynęło blisko 190 tys. wniosków o zamknięcie oraz prawie 400 tys. wniosków o zawieszenie działalności.[3]
Czy warto być przedsiębiorcą
Po co więc w ogóle rozważać taki model działania? Czy w 2025 r. jeszcze warto być przedsiębiorcą? Czy to faktycznie „kariera na własnych zasadach”, które daje tylko satysfakcję i możliwość godzenia celów zawodowych i osobistych?
Własny biznes to kusząca opcja. Bycie sobie szefem, niezależność w podejmowaniu decyzji, ogromna satysfakcja wynikająca z rozwoju nowego przedsięwzięcia to argumenty, które przemawiają za wejściem na ścieżkę przedsiębiorczości.
Szczególnie dla młodego pokolenia to atrakcyjne perspektywy kariery. Młodzi cenią sobie bowiem samodzielność, podążanie za głosem serca, a także możliwość wykonywania pracy „na swoich warunkach”.
Ale to tylko jedna strona medalu. W praktyce każdy plus ma swój minus, a. z czasem te minusy mogą naprawdę zaważyć na powodzeniu całego przedsięwzięcia.
Plusy i minusy pracy „na swoim”
Jakie plusy i minusy trzeba więc wziąć pod uwagę, gdy myślisz o przejściu „na swoje”?
PLUSY | MINUSY |
---|---|
Elastyczność działania: Możliwość zarządzania czasem i miejscem pracy, co sprzyja balansowi między życiem prywatnym a zawodowym. | Brak stałego harmonogramu: Praca po godzinach, w weekendy i często w wymiarze pracy przekraczającym 40 h tygodniowo. |
Niezależność i doskonała okazja do zdobywania nowych umiejętności i doświadczenia w wielu obszarach biznesu. | Samodzielność: Brak wsparcia zespołu może utrudniać radzenie sobie z nagłymi wyzwaniami lub ekspertyzą w różnych obszarach działalności. Samodzielność to także samotność decyzyjna i niepewność, która realnie przekłada się na komfort życiowy i poziom odczuwanego stresu. |
Dostęp do nowoczesnych narzędzi cyfrowych pozwalających na szybki rozwój i skalowanie biznesu | Wysoka konkurencja: gdy każdy ma taki sam dostęp do narzędzi, a e-commerce szybko rośnie, to oznacza, że na rynku bijesz się o uwagę klienta z dziesiątkami konkurentów. |
Zarobki: Możliwości osiągnięcia dużych zarobków | Podobnie rzecz ma się z ryzykiem |
Próg wejścia: Rozpoczęcie działalności online zwykle wymaga mniejszych inwestycji początkowych w porównaniu do tradycyjnych biznesów. | Ryzyko finansowe: Brak stałych przychodów w początkowej fazie działalności oraz nieprzewidziane koszty mogą stanowić poważne wyzwanie, szczególnie przy jednoosobowej działalności. Stabilność finansowa w tym modelu to mit. |
Finansowanie: Coraz szerszy dostęp do zewnętrznego finansowania | Biurokracja i czas, złożone przepisy prawne oraz długotrwałe procedury związane z pozyskaniem funduszy wpływają na codzienne funkcjonowanie i zwiększają poziom frustracji i niepewności. |
Rozwój e-commerce ułatwił rozwój przedsiębiorczości pozwalając szybko zacząć i eksperymentować z różnymi rozwiązaniami.
Z drugiej strony, samodzielne prowadzenie biznesu to nieustanna potrzeba uczenia się, samodyscypliny oraz radzenia sobie z wieloma obowiązkami – od marketingu, przez obsługę klienta, aż po kwestie formalno-prawne. O tym się nie mówi, ale to także często bardzo samotna droga, w której trzeba wykazać się wyjątkową rezyliencją (o tym piszemy też tu: https://jestesmybezposredni.pl/czytelnia/rezyliencja-kluczowa-kompetencja-sprzedawcy/) i pewnością swoich decyzji, których często nie ma z kim skonsultować. Bywa, że to jedna z najtrudniejszych rzeczy, z którymi mierzą się przedsiębiorcy.
Czy każdy może być przedsiębiorcą
Bycie przedsiębiorcą to atrakcyjna ścieżka kariery. Nic dziwnego, że tak wiele osób marzy o takiej przyszłości. Jednak to zdecydowanie nie jest droga dla każdego.
Kluczem do sukcesu w tej dziedzinie jest nie tylko motywacja, ale także posiadanie określonych cech, które umożliwiają radzenie sobie z wyzwaniami biznesowymi.
Przedsiębiorca powinien być osobą, która umie zdefiniować swój cel i nie poddaje się w dążeniu do niego. Potrafi także trzymać się swoich decyzji nawet w warunkach niepewności.
Niezbędne są także zorganizowanie, dyscyplina i umiejętność zarządzania czasem (link: https://jestesmybezposredni.pl/czytelnia/zarzadzanie-czasem-5-praktycznych-wskazowek-dla-kazdego-sprzedawcy-bezposredniego/) oraz zasobami, gdyż prowadzenie działalności wymaga nieustannego zaangażowania i elastyczności.
Kreatywność oraz zdolność do szybkiego uczenia się na błędach umożliwiają adaptowanie się i dostosowanie swojej strategii do zmieniających się warunków rynkowych.
Choć każdy teoretycznie może spróbować swoich sił w biznesie, to osoby, które nie lubią zmian mogą w roli przedsiębiorcy nie czuć się dobrze. Sukces wymaga gotowości do zaryzykowania i otwartości na to, co przyjdzie.
Na szczęście jest taka branża, w której nawet osoby z mniejszą skłonnością do ryzyka mogą odnaleźć swoje powołanie jako przedsiębiorcy i przedsiębiorczynie.
Alternatywne ścieżki do przedsiębiorczości
Marketing wielopoziomowy (MLM) i sprzedaż bezpośrednia stają się atrakcyjnymi alternatywami dla bardziej tradycyjnych modeli biznesowych.
Choć jej korzenie sięgają ponad 100 lat wstecz, to branża jest dynamiczna i elastyczna, i szybko dostosowuje się do współczesnych realiów i potrzeb młodego pokolenia.
Przykładowo, wymieniana choćby we wspomnianym wcześniej raporcie fundacji Think potrzeba elastyczności jest w MLM i direct selling realizowana dużo lepiej niż innych rodzajach działalności.
Nie znaczy to oczywiście, że rozwój własnego biznesu w MLM nie wymaga pracy i wysiłku, ale perspektywy na relatywnie szybkie osiągnięcie dochodu pasywnego są duże, a możliwość wykonywania pracy w dużej mierze online sprawia, że łatwiej o tzw. work-life balance.
Gotowy model biznesowy i ograniczone ryzyko
MLM i direct selling (zobacz w słowniczku czym się różnią) minimalizują wiele z wcześniej wymienionych minusów. M.in. firma do której przystępujesz zaoferuje Ci swoje know-how, sprawdzone produkty oraz możliwość skorzystania z gotowych struktur wsparcia i szerokiej gamy narzędzi marketingowych. W krótkiej perspektywie pozwala to na uniknięcie problemów związanych z eksperymentowaniem, kosztami reklamowymi i promowaniem biznesu.

Podobnie rzecz ma się z ryzykiem finansowym – praktycznie nie występuje ono w branży, a koszty rozwoju są dużo mniejsze.Zaczynajac w MLM nie potrzebujesz inwestycji na starcie. Musisz jedynie zakupić narzędzia sprzedażowe, które pozwolą Ci lepiej przedstawić ofertę klientom. Zaczynasz sprzedawać, zaczynasz zarabiać.
Wsparcie, którego nie znajdziesz nigdzie indziej
Jednak najbardziej cenne, co MLM ma do zaoferowania to:
po pierwsze: kapitał socjalny. Współpraca z globalnie rozpoznawaną marką, pozwala zbudować własny kapitał socjalny, dzięki czemu kapitał finansowy przestaje odgrywać kluczową rolę.Kapitał socjalny przekłada się także na szybsze zdobycie lojalności i zaufania, które w innych biznesach buduje się latami;
po drugie: wsparcie sieci, upline’a – mentora, który pomaga Ci w rozwoju i nawigowaniu możliwości biznesowych. Z czasem możesz także budować własny zespół a przynależność do struktury pomaga przetrwać kryzysy i budować odporność psychiczną i daje radość.
Dodatkowo, warto zauważyć, że dla młodych istotny jest rozwój osobisty i nabywanie nowych kompetencji. Dzięki uruchomieniu w 2024 r. pierwszych w Europie studiów Executive MBA dla w obszarze MLM i direct selling (https://pssb.pl/studia-emba-ds-mlm-rozpoczete/), branża staje się coraz bardziej profesjonalna. To rewolucja w nauczaniu i pierwszy tego typu kierunek, którego celem jest wykształcić nowe pokolenie zawodowych Network Marketerów.
Słuchacze studiów mają dostęp do wiedzy na najwyższym poziomie w takich obszarach jak komunikacja, zarządzanie zespołem, leadership czy techniki sprzedaży, które tworzą fundament sukcesu w dowolnej firmie sprzedaży bezpośredniej i MLM.
Podsumowanie:
Warto być przedsiębiorcą działając w MLM i direct selling:
🔹 1. Niski próg wejścia
Nie musisz inwestować tysięcy złotych, wynajmować biura ani zatrudniać pracowników. Wystarczą chęci, czas i gotowość do działania.
🔹 2. Gotowy model działania
Otrzymujesz know-how, wsparcie i sprawdzone narzędzia od firmy. Nie musisz wymyślać koła na nowo – skupiasz się na działaniu.
🔹 3. Rozwój osobisty
MLM to nie tylko sprzedaż – to szkoła komunikacji, zarządzania sobą, budowania relacji i odporności psychicznej. Codziennie stajesz się lepszą wersją siebie.
🔹 4. Praca na własnych zasadach
Godziny? Ty decydujesz. Tempo? Twoje. Cele? Twoje. To Ty budujesz swój biznes – bez szklanego sufitu.
🔹 5. Społeczność i wsparcie
Nie jesteś sam. Działasz w zespole ludzi, którzy chcą Cię inspirować, a nie rywalizować. Tu sukces nie jest grą „zero-jedynkową”.
Brak komentarzy, dodaj swój poniżej!