Minouche Shafik, urodzona w Egipcie brytyjsko-amerykańską ekonomistką i liderką w dziedzinie edukacji wyższej powiedziała kiedyś: „”W przeszłości w pracy liczyły się mięśnie, teraz liczy się umysł, w przyszłości liczyć się będzie serce.”
Co ma na myśli Shafik nie trudno się domyślić. Rynek pracy stale ewoluuje: od fizycznej siły, przez intelekt, po rosnące znaczenie umiejętności miękkich, takich jak empatia, współpraca i inteligencja emocjonalna (przeczytaj też artykuł o inteligencji emocjonalnej)
Niestety, choć kompetencje te otwierają kobietom drogę do kariery, to dzieje się to bardzo powoli…W końcu teraz liczy się wciąż przede wszystkim intelekt.
Jest jednak branża, która już jest przyszłością, gdzie najważniejsze jest serce i gdzie kobiety chcą się rozwijać.
To sprzedaż bezpośrednią i marketing sieciowy – biznes bardzo relacyjny, w którym emocje oraz umiejętność zarządzania emocjami mają ogromne znaczenie.
Przy okazji „miesiąca kobiet” postanowiliśmy przypomnieć, dlaczego warto rozważyć współpracę w branży direct selling i co ma ona do zaoferowania kobietom.
Praca dla kobiet - realia rynku pracy w Polsce
Na początek warto przybliżyć kontekst rynkowy i nakreślić realia polskiego rynku pracy.
Według różnych źródeł Polki należą do najbardziej aktywnych zawodowo kobiet w Europie. Jednocześnie pracodawcy wciąż wolą zatrudniać mężczyzn. Szczególnie na wyższych stanowiskach w spółkach giełdowych udział kobiet w zarządach wynosi tylko ok. 17%, co jest jednym z niższych wyników w Europie.
Ogólnie luka w zatrudnieniu między kobietami a mężczyznami wynosi ok. 15 pkt. procentowych, co oznacza, że kobiety nieco rzadziej podejmują aktywność zawodową (źródło: parp.gov.pl).
Związane to jest zwykle z macierzyństwem lub urlopem wychowawczym czy innymi obowiązkami rodzinnymi. Kobiety bywają dyskryminowane z uwagi na plany lub samą możliwość chęci założenia rodziny (np. dotyczy to kobiet w wieku rozrodczym), a także mają trudności z powrotem do pracy po urodzeniu dziecka.
Wg oko.press: „Co piąta niepracująca mama dziecka w wieku 7-9 lat nie może znaleźć odpowiedniej pracy. Na tysiąc pracujących kobiet przypada aż 1012 biernych zawodowo”[1].
Często pracodawcy nie chcą przedłużać umów po urlopie macierzyńskim.Kobiety planujące zostać mamami często nie mają formalnego zatrudnienia i po odchowaniu dziecka nie mają dokąd wrócić („38 proc. matek dzieci w wieku 2 lat nie pracuje, ani nie jest w swojej pracy na urlopie związanym z opieką nad dzieckiem”[2]).
Dodatkowo, kobiety po 50-tym roku życia doświadczają dyskryminacji z uwagi na wiek. Pisaliśmy o tym w naszym innym artykule.
Pokutujące błędne przekonania na temat roli kobiet na rynku pracy skutkują nadreprezentacją w pewnych zawodach i bardzo małym odsetkiem kobiet w innych:
Np.:
Edukacja i szkolnictwo – ok. 80% pracowników to kobiety.
Podobnie jest w ochronie zdrowia i opiece społecznej – kobiety stanowią ok. 80% zatrudnionych. Kobiety stanowią większość w sektorach usługowych, takich jak kosmetologia, gastronomia czy sprzedaż detaliczna, ale ich udział w branżach takich jak technologia i IT jest bardzo niski (ok. 15%).
Praca dla kobiet w sprzedaży bezpośredniej - niskie bariery wejścia, elastyczność działania
Sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy stanowią atrakcyjną opcję dla kobiet, gdyż jest to branża całkowicie pozbawiona barier wejścia, a do tego oferująca elastyczność i możliwość rozwoju osobistego i zawodowego.
Dostęp do branży nie jest ograniczony i w tym sensie jest to jedna z najbardziej demokratycznych branż na rynku. Firmy (zobacz: Członkowie) nie wymagają doświadczenia, referencji, CV i listu motywacyjnego. Zapraszają wszystkich, którzy chcą spróbować. A ciekawe, wysokiej jakości produkty, możliwość zdobycia atrakcyjnych i poszukiwanych na rynku kompetencji, a także rozwój swojej własnej działalności sprawiają, że kobiety chętnie wybierają tę ścieżkę kariery.
Elastyczność czasu pracy
W kontekście nierówności panujących na rynku, elastyczność, choć to zaleta oczywista jest jednym z głównych atutów branży. Mało która branża w takim dużym zakresie pozwala na dostosowanie godzin pracy, czy harmonogramu dnia do indywidualnych potrzeb.
Współpracując z firmą sprzedaży bezpośredniej kobiety mogą zarządzać swoim czasem, łącząc obowiązki zawodowe z życiem rodzinnym, co jest szczególnie istotne dla matek. Taka elastyczność pozwala na osiągnięcie równowagi między pracą a życiem prywatnym i jest naprawdę realna, gdyż o tym, jak, kiedy i ile pracować kobiety decydują same.
Niezależność finansowa
Sprzedaż bezpośrednia daje także możliwości kobietom, które niekoniecznie marzą o pracy pełnoetatowej, i/lub nie muszą pracować, chcą jednak „mieć swoje pieniądze” i być niezależną. Dzięki zarabianiu na polecaniu ulubionych marek kobiety mogą mieć swój wkład do domowego budżetu i zwyczajnie poczuć się równym partnerem w gospodarstwie domowym.
W tym sensie branża daje kobietom poczucie pewności siebie i zwiększa poczucie własnej wartości A stąd już niedaleko do Wolności!
Zobacz jak Julianna osiągnęła niezależność finansową i kompletnie zmieniła swoją sytuację zawodowom i domową.
Praca dla kobiet w sprzedaży bezpośredniej - trampolina do satysfakcji zawodowej i osobistej
Znamy to z pierwszej ręki. W opowieściach kobiet, które odważyły się rozpocząć współpracę z firmą sprzedaży bezpośredniej/MLM wybrzmiewa wdzięczność za szansę – szansę na zdobycie zawodu, rozwój osobisty i społeczność podobnie myślących kobiet, które razem mogą wszystko.
To kobiece wsparcie jest szczególnie istotne i tym samym naprawdę wyjątkowe w branży, gdyż pomaga rozwinąć skrzydła.
Rozwój osobisty i zawodowy
Oprócz niezależności finansowej rozwój zawodowy jest bardzo ważny dla wielu kobiet. Z powodu nierówności na rynku pracy, o których pisaliśmy wcześniej, kobiety często starają się bardziej od mężczyzn – mają potrzebę udowodnienia, że się nadają.
W branży marketingu sieciowego kobiety nie muszą niczego nikomu udowadniać. To, co robią, robią dla siebie i to jest wystarczająca motywacja do tego, żeby być lepszą.
A czego może nauczyć Cię taka praca? Bardzo wielu przydatnych na rynku umiejętności – umiejętności liderskich: bardzo dobrej organizacji czasem (zobacz artykuł: https://jestesmybezposredni.pl/czytelnia/zarzadzanie-czasem-5-praktycznych-wskazowek-dla-kazdego-sprzedawcy-bezposredniego/), komunikacji, budowania relacji z klientem, sztuki perswazji, zarządzania finansami i budowania zespołów.
Dzięki bogatym programom szkoleniowym firm członkowskich PSSB, a także systemowi opartemu o mentorów (upline’a) kobiety mają okazję uczestniczyć w warsztatach i konferencjach, a także mają możliwość zwrócić się do kogoś bardziej doświadczonego w branży, co sprzyja ich wszechstronnemu rozwojowi i otwiera nowe perspektywy kariery.
Zobacz ja Ewelina podniosła swoje kompetencje i zyskała całkowicie nowy zawód!
Budowanie społeczności i relacji
Kobiety często cenią sobie przynależność do społeczności i możliwość nawiązywania relacji. Sprzedaż bezpośrednia opiera się na budowaniu sieci kontaktów – zarówno z klientami, jak i z innymi osobami zainteresowanymi rozwojem zawodowym w branży.
Wyjazdy motywacyjne są nieodłącznym elementem życia Bezpośrednich i mają moc łączenia ludzi na lata. Ponadto możliwość poznawania nowych ludzi i zawierania przyjaźni jest często dużo większą motywacją dla kobiet niż gratyfikacja finansowa.
Takie wyjazdy łączą w sobie zarówno elementy szkoleniowe, jak i team-building, choć oczywiście warto pamiętać, że zarezerwowane są one dla najlepszych.
Możliwość pomagania innym
Według Minouche Shafik w przyszłości będzie się liczyć serce.
Aby przetrwać na rynku wiele firm będzie musiało zmienić swój model biznesowy na taki, który umożliwia zarówno generowanie zysków, jak i przyczynia się do polepszania sytuacji życiowej ludzi. Branża direct selling ma tutaj ogromny potencjał, gdyż ten model biznesowy już teraz skupia się przede wszystkim na jednostkach wspierając ich w realizacji indywidualnych celów.
W marketingu sieciowym satysfakcję osiąga się jednak nie tylko poprzez własne działania, ale także wspierając innych w ich rozwoju. Kobiety, które często wykazują empatię i chęć niesienia pomocy, znajdują w tej branży przestrzeń do realizacji tych wartości.
To efekt domina – sukces jednej osoby pociąga za sobą sukces kolejnych osób. Kobiety które sukces osiągnęły zarażają innych pasją do działania i wspierają kolejne osoby w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych i osiąganiu lepszego poziomu życia.
NIE PRZEGAP TEJ SZANSY
Chcesz zacząć w sprzedaży bezpośredniej, ale nie wiesz jak?
Przeczytaj nasz poradnik.
Bibliografia:
[1] OKO Press
[2] tamże
Brak komentarzy, dodaj swój poniżej!