Skip to content

Marketing sieciowy – poznaj naprawdę ten niezwykły model biznesowy

AUTOR

logo-pssb
PSSB
Artykuł przygotowany na zlecenie PSSB

„Pracuje w networku”. „Zajmuje się marketingiem sieciowym”. „To chyba jakaś piramida”. Co on/ona właściwie robi….

Marketing bezpośredni. Marketing wielopoziomowy. Akwizycja. Piramida finansowa. To tylko kilka z terminów, które funkcjonują w naszej branży. Wiele z nich jest niestety krzywdzących, lub w najlepszym wypadku wprowadzających w błąd.

Marketing sieciowy, czyli inaczej sprzedaż bezpośrednia, która odbywa się na wielu poziomach to model biznesowy, który ma już grubo ponad 100 lat. A jeśli spojrzeć na niego szerzej, przez pryzmat historii stosunków międzyludzkich i rozwoju nowoczesnego handlu, to i w Starożytności możemy znaleźć zalążki nowoczesnych struktur MLM w związkach kupieckich, działających na podstawie zaufania i relacji.

Dziś ten model to legalny, sprawdzony i dochodowy sposób sprzedaży i promowania produktów i usług.

Poznaj jego zasady i ucz się z zaufanego źródła, by uświadamiać osoby, które mylą go z piramidą finansową.

Nasze Stowarzyszenie powstało m.in. po to, aby edukować i udostępniać rzetelną, faktyczną wiedzę o branży. Korzystajmy z niej wszyscy.

1. Skąd wzięły się firmy MLM

Na początek trochę historii. Można by się spierać, która firma była pierwsza. Ale na pewno wiemy, która może być  jedną z tych najbardziej znanych. Jej początki sięgają 1896 r. W tym czasie David H. McConnell, młody sprzedawca, podróżował po kraju (Stanach Zjednoczonych) i oferował ludziom książki. W pewnym momencie zaczął dołączać do nich także próbki perfum, które sprawiły, że atrakcyjność oferty wzrosła.

Kiedy McConnell zdał sobie z tego sprawę, jaki potencjał kryje się w biznesie perfumowym, zaczął działać. W małym nowojorskim biurze sam miksował pierwsze zapachy i rekrutował kobiety na stanowiska przedstawicielek handlowych.

Pierwszą z nich była Pani P.F.E. Albee – postać, która doczekała się nawet swojej lalki Barbie.

W 1896 roku powstała firma California Perfume Company, która działała w modelu bezpośrednim. Jak na tamten czas, był to radykalny model biznesowy, ale McConnell wierzył w siłę społeczności, w budowanie relacji i zapewnianie kobietom wolności ekonomicznej.

W 1929 roku The California Perfume Company oficjalnie zmieniła nazwę na Avon, a w 1964 r. weszła na nowojorską giełdę.

W Polsce firma działa od 1992 r., a co 8 kobieta w naszym kraju była lub jest związana z Avon.

Historia Davida H. McConnella to wspaniała historia o przedsiębiorczości, biznesowym geniuszu, ale także o wielkim sercu i wartościach, które Avon kultywuje do dziś – w tym także umożliwianie kobietom niezależności finansowej.

Tych historii jest więcej.

Firmy Tupperware czy Amway to kolejne przykłady sukcesów modelu bezpośredniego. Ich innowacyjność polegała na tym, że otworzyły drzwi do zupełnie innych kontaktów z klientem, nastawionych na wygodę i personalizację oraz osobisty charakter sprzedaży.

Zwłaszcza Tupperware zasłynęła swoim planem sprzedaży na imprezach domowych (Party plan), popularyzując marketing sieciowy poza granicami USA.

Ta historia doczekała się ekranizacji, a jej główna bohaterka to Brownie Wise – kobieta, która przyniosła sławę nie tylko Tupperware, ale i sobie, zostając pierwszą czarnoskórą przędsiębiorczynią – milionerką w Ameryce.

Amway poszedł dalej inwestując w szkolenia i edukację swoich dystrybutorów i tworząc całe systemy wsparcia, które pomagały sprzedawcom osiągać sukcesy.

Kolejne firmy MLM, takie jak Mary Kay, Herbalife czy Arbonne (wszystkie te firmy są firmami stowarzyszonymi w PSSB) rozwijały ten model współpracy, pomagając w jego ewolucji i osiągnięciu statusu nowoczesnego modelu biznesowego na miarę XXI w.

Dzięki marketingowi sieciowemu, od XIX w. miliony osób, zwłaszcza kobiet, zyskały niezależność finansową i szansę na rozwój.

Dlaczego więc marketing sieciowy czy sprzedaż bezpośrednia to wciąż branża, która jest niezrozumiana i mylnie postrzegana przez pryzmat medialnych oszust finansowych?

2. Pierwsze oszustwa

Gdzie jedni się bogacą uczciwą i ciężką praca, tam inni zawsze bedą szukać okazji do zarobienia szybkich pieniędzy.

Marketing sieciowy to branża, która NIE JEST ewenementem w dziedzinie oszustw finansowych. Tak samo dotyczy to innych przedsięwzięć i różnych rynków. Oszustwa zdarzają się wszędzie.

Niestety kilka takich niefortunnych przypadków, które zdarzyły się w historii wpłynęło na reputację całej branży. Do tych, które najbardziej zasłynęły swoim wyrafinowaniem należą te o mechanizmie schematu Ponziego – nazwanego tak od imienia Charles’a Ponziego włoskiego imigranta, który na początku XX w. zmontował quasi-inwestycyjną strukturę i oszukał swoich klientów na kwotą 15 milionów ówczesnych dolarów.

W modelu Ponziego chodzi o to, by pozyskać jak największą liczbę inwestorów, którzy wpłacają pieniądze z nadzieją szybkich zysków. W rzeczywistości pieniądze te nie są inwestowane w aktywa (produkty, rozwój usług, instrumenty finansowe czy inne), a służą przede wszystkim po to, by spłacać wcześniejszych inwestorów i podtrzymywać tę inwestycyjną farsę.

Prędzej czy później dochodzi do momentu, gdy wypłaty zrównują się z wpłatami jakimi dysponuje organizator i cała ta piramida upada.

Można powiedzieć, że Charles Ponzi był pionierem. Ale z takich bardziej spektakularnych i współczesnych historii głośna jest ta z udziałem Berniego Madoffa.

Firma Madoffa miała inwestować na giełdzie. W rzeczywistości transakcje te były fikcyjne. Z pieniędzy jednych inwestorów finansowani byli inni. To była klasyczna piramida finansowa. Czyli układ w którym nowo zapisani do systemu ludzie finansują tych, którzy zapisali się wcześniej. Madoff zdefraudował tak ok. 50 miliardów dolarów, za co został skazany i osadzony w więzieniu, gdzie spędził resztę życia.

Niestety właśnie takie medialne przypadki, powszechna dezinformacja i zalewanie internetu niesprawdzonymi informacjami, a do tego brak świadomości wpływa na to, że ludzie wciąż skłonni są do posługiwać się skrótem myślowym: MLM = piramida.

Marketing sieciowy od piramidy różni się jednak znacząco.

Poznaj zasady marketingu sieciowego i nie myl go więcej z piramidą.

3. Zasady marketingu sieciowego

Marketing sieciowy, sprzedaż bezpośrednia w modelu MLM to legalny, usankcjonowany prawem system dystrybucji i sprzedaży produktów, w którym sprzedawcy (partnerzy, dystrybutorzy) zarabiają na prowizji.

Prowizję w modelu MLM można zarabiać od:

  • sprzedaży własnej
  • sprzedaży swojego zespołu.

To właśnie ta druga część – zarabianie pieniędzy z pracy osób, które zasiliły naszą strukturę, pracują w naszym zespole sprzedażowym, różni marketing sieciowy od jednopoziomowego modelu sprzedaży bezpośredniej.

To właśnie ta część budzi największe kontrowersje u ludzi, którzy nie rozumieją, na czym polega zasadnicza różnica w marketingu sieciowym a schemacie Ponziego.

Różnica ta jest ogromna i oczywista. Każda szanowana firma marketingu wielopoziomowego oferuje rzeczywiste produkty lub usługi. Mało tego, produkty te są zwykle wyższej jakości niż podobne produkty w sprzedaży masowej, w tradycyjnych kanałach sprzedażowych.

Pieniądze, które trafiają do systemu pochodzą więc z legalnej sprzedaży, a nie z zapisów nowych osób.

Rzetelne i sprawdzone firmy nie pobierają opłat za zarejestrowanie się. Mogą co najwyżej sprzedawać narzędzia do pracy, takie jak zestawy startowe z próbkami produktowymi.

Cały system jest transparentnie opisany i rozliczany według zasad zawartych w planie marketingowym, z którym każdy może zapoznać się przy zapisie.

Do tego firmy sprzedaży bezpośredniej i MLM nie zostawiają nowych adeptów sprzedaży samych sobie, rozwijając kompleksowe programy szkoleniowe i mentoringowe, których celem jest poszerzanie kompetencji zarówno nowych osób, jak i liderów.

*****

Słowniczek:

Marketing jednopoziomowy, lub sprzedaż bezpośrednia

(one-level marketing)

– jesteś wynagradzana/y za sprzedaż produktów lub usług i zarabiasz na prowizji od sprzedaży. Twoja prowizja zależy tylko i wyłącznie od tego, jak dużą bazę klientów zbudowałaś/eś.

Firma, może zatrudniać własnych menadżerów odpowiedzialnych za pozyskiwanie nowych osób do struktury i szkolenia nowych konsultantów (lub doradców sprzedaży bezpośredniej).

Marketing wielopoziomowy, sieciowy

(multi-level, czyli MLM)

– w tym modelu, otrzymujesz prowizję zarówno za własną sprzedaż, jak i od wartości sprzedaży zrealizowanej przez Twój zespół. To ty dobierasz sobie osoby, z którymi chcesz pracować i zajmujesz się ich szkoleniem.

Piramida finansowa

– nielegalnie zorganizowany system rekrutacji osób za opłatą; brak faktycznych, pełnowartościowych produktów do sprzedaży; kapitał przeznaczony do wypłat, pochodzi z wpłat nowych członków.

Udostępnij:

Brak komentarzy, dodaj swój poniżej!


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Aktualności

Śledź nasze najnowsze wpisy
Copyrights © 2022 Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej