Skip to content

Jak dbać o kulturę organizacyjną – 3 użyteczne wskazówki dla każdej firmy

AUTOR

Anna-Lempicka-artykul
Anna Łempicka - Buduje i kieruje działem HR, piastując stanowisko Dyrektor HR całej Grupy Kapitałowej WDB S.A.
Odpowiada kompleksowo za procesy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi, procesami rozwojowymi i motywacyjnymi. Z biznesem związana od 2002 r. W swojej karierze zawodowej pracowała na stanowiskach managerskich i zarządzających w polskich oraz międzynarodowych firmach: Vorwerk Group, Action S.A., Core Services Sp. z o. o. Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunkach Komunikacja społeczna i badanie rynku oraz Germanistyka.

Twoją organizację opuścił właśnie ceniony specjalista i zastanawiasz się dlaczego? Kolejne osoby zastanawiają się nad zmianą pracy a Ty nie wiesz, jak ich zatrzymać na pokładzie?

W czasach niepewności i braku stabilizacji, kluczowe jest dbanie o dobrostan. Dobrostan Pracowników, nasz własny i firmy. Bo dobrostan to taki stan, kiedy nam się dobrze żyje i dobrze pracuje. Chce się nam działać, podejmować wyzwania, angażować w życie firmy. Coraz więcej firm zaczyna świadomie podchodzić do budowania i rozwijania działań, które mają na celu zaopiekowanie się pracownikami.

Rób audyt nastrojów i dawaj feedback

Jest mnóstwo czynników wpływających na sprawnie funkcjonującą kulturę organizacyjną. A sprawna kultura organizacyjna to zaangażowani i zmotywowani Pracownicy.

Każdego z nas motywuje co innego. Dla jednego będzie to ciągły rozwój, dla innego udział w nowych projektach. Część z nas czeka tylko na docenienie finansowe, inni są usatysfakcjonowani, gdy mają elastyczne godziny pracy. Dlatego kluczowy jest audyt nastrojów i oczekiwań pracowników. Najlepiej indywidualne rozmowy z każdym, dające pracownikom duże poczucie zaopiekowania i zainteresowania.

Kluczowe jest wyciągnięcie wniosków po takich spotkaniach i powrót z informacjami zwrotnymi do pracowników, jaki mamy plan działania, kiedy zostaną podjęte dane działania, jaki będzie ich efekt. Gdy skończy się tylko na rozmowie, bez wyciagnięcia wniosków i wdrożenia planu naprawczego, pracownik przestanie ufać organizacji i na pewno jego zaangażowanie nie będzie na wysokim poziomie.

Angażuj pracowników w życie firmy

Aby utrzymać motywację, istotne jest, aby nasi pracownicy czuli się angażowani w życie firmy i mieli poczucie sprawczości. Angażujące środowisko pracy, ciekawe projekty, nowoczesna kultura organizacyjna. Do takich miejsc lgną osoby, które same mają ciekawe pomysły, są chętne, aby podejmować nowe wyzwania i chcą się rozwijać. Transparentna i regularna komunikacja, płynąca od Zarządu i bezpośrednich liderów. Najgorszą informacją jest brak jakiejkolwiek informacji, nawet te gorsze wiadomości powinniśmy przekazać naszym zespołom. Wystarczą kwartalne spotkania, nawet online, w gronie wszystkich pracowników. Chodzi o przekazywanie informacji, co się wydarzyło w ostatnim czasie, jakie mamy plany, na czym się skupiamy. Wszyscy docenią to, że są na bieżąco informowani i jaka jest sytuacja w firmie. Daję gwarancję, że to działanie spowoduje wzrost zaangażowania.

Dopasuj kompetencje pracownika do stanowiska w firmie

Kolejnym czynnikiem zwiększającym motywację pracowników, to sprawdzenie, czy na pewno ich kompetencje są zgodne z ich rolą w firmie. Niestety zdarza się, że pracownicy obsadzani są w rolach, w których się nie odnajdują. Jest to wynikiem błędnie przeprowadzonego procesu rekrutacji, nieprawidłowo przeprowadzonego wywiadu kompetencyjnego, co w efekcie daje po jakimś czasie zdemotywowanego i nieefektywnego pracownika.

Procesy upskillingu (podnoszenia naszych umiejętności) lub reskillingu (przekwalifikowania pracowników) wymagają czasu, przygotowania odpowiednich narzędzi szkoleniowych i czasu, aby je wprowadzić i przeprowadzić, ale to czas, który warto poświęcić. Osoby, które są kompetencyjnie dopasowane do swojej roli w organizacji utrzymują wysoki poziom zaangażowania motywacji oraz są efektywne.

Podsumowanie

Pamiętajmy, że budowanie zaangażowania to proces, ciągły i trwały. To pielęgnowanie i codzienne dbanie o naszych współpracowników, to proces wymagający zaangażowania ze strony wszystkich Liderów, Zarządu i samych Pracowników. To proces budowania relacji, do którego potrzebne są dwie strony, które wiedzą i mają świadomość, jakie to korzyści przyniesie i jak się przełoży w efekcie końcowym na biznes, który dla firmy jest kluczowy.

Udostępnij:

Brak komentarzy, dodaj swój poniżej!


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Aktualności

Śledź nasze najnowsze wpisy
Copyrights © 2022 Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej