Skip to content

Inteligencja emocjonalna (EQ) – najważniejsza umiejętność lidera sprzedaży bezpośredniej

AUTOR

Profilowe-2
Tomasz Muras
Tomasz Muras ma ponad 30 lat doświadczenia w zarządzaniu rozwojem największych firm direct selling w Polsce i za granicą. Od 2024 r. pełni funkcję dyrektora Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej. Został także wykładowcą pierwszych studiów EMBA DS/MLM, które w Polsce uruchomiła pod patronatem PSSB Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie Pedagogium.

Zastanawiałeś/ zastanawiałaś się kiedyś, jak to jest, że są ludzie ponadprzeciętnie inteligentni, a wcale nie radzą sobie w życiu, wykonując pracę poniżej swoich kompetencji? Z drugiej strony są też tacy, którzy w szkole byli średniakami, ale to właśnie oni rozwinęli własny, świetnie prosperujący biznes.

Dziś wiemy, że rodzimy się z pewnym zestawem cech, które determinują poziom naszej inteligencji, ale to, czy osiągniemy sukces nie zależy tylko od IQ (intelligence quotient / ilorazu inteligencji).

Wręcz przeciwnie. IQ przestało być jedynym wyznacznikiem sukcesu.Istnieje wiele rodzajów inteligencji. Ale jeden szczególnie istotny. To inteligencja, która może być rozwijana przez całe życie – inteligencja emocjonalna (emotional quotient EQ).

Jej znaczenie w życiu prywatnym i zawodowym jest coraz bardziej docenianie w społeczeństwie. Szczególnie w świecie postępującej technologii i automatyzacji, IE stanowi przewagę, której maszyny nie są w stanie odtworzyć (przynajmniej na razie).

To cecha wspólna ludzi, których można nazwać liderami.

W niniejszym artykule wyjaśniam, co to jest inteligencja emocjonalna i jak ją rozwijać, oraz dlaczego jest tak ważna w direct selling.

1. Liderów więcej łączy niż dzieli

Wszyscy jesteśmy podobni z biologicznego punktu widzenia. Nasze mózgi są skonstruowane tak samo. Jednak wciąż pewne procesy – procesy myślowe i podejmowania decyzji przebiegają inaczej u różnych osób.

Natomiast, u osób, których nazywamy liderami widać jednak więcej podobieństw niż różnic.

Liderów w każdej branży, ale szczególnie w sprzedaży bezpośredniej więcej łączy niż dzieli.

To pozwala wierzyć, że istnieje taki zestaw cech, który jest niezbędny do osiągania swoich celów i rozwoju.

Jakie to cechy?

A. Intelektualne

Inteligencja w rozumieniu IQ: to umiejętność szybkiego uczenia, zauważania prawidłowości, które rządzą zjawiskami, rozumienie abstrakcji. Takich ludzi cechuje lotność (nie bez powodu testy IQ działają na czas). Ludzie z wysokim IQ są rzutcy, szybko myślą, wyciągają wnioski i dostrzegają korelacje.

Niestety IQ rozwija się tylko do pewnego momentu życia człowieka, a po osiągnięciu szczytowych możliwości intelektualnych zaczyna spadać

Umiejetność analizy – dzięki zdolnościom analitycznym, liderzy potrafią wyciągnąć wnioski z danych i tworzyć w oparciu o nie plany (treningów, coachingu, szkoleń). Bez trudu przychodzi im także budowanie planów rekrutacji czy strategii sprzedaży.

Mądrość / wiedza – liderzy zwykle mają ogromną wiedzę i wykorzystują ja na co dzień. Znają się na technikach sprzedaży, dużo czytają, mają wiedzę produktową, zadali sobie trud poznania kultury organizacyjnej firmy, z którą pracują.

B. Interpersonalne

Komunikatywność – wszyscy liderzy mają ten „dar” – umieją zakomunikować swoje poglądy, pomysły do szerokiego forum. To tzw. umiejętność  public speaking, ale wykorzystują ją szeroko – w kontaktach z zespołem, w sesjach 1 na 1, w rozmowach z klientami czy innych spotkaniach grupowych.

Elastycznośćosoby sukcesu cechuje umiejętność dostosowania się do rozmówcy, do odbiorcy komunikatu. Firmy MLM i DS nie narzucają osobom współpracującym, dla kogo tworzą ofertę, ale zostawiają dowolność liderom pozwalając im uszyć ofertę na miarę. Dobry lider wie, jak rozmawiać zarówno z osobą wykształconą, jak i osobą, mniej wyedukowaną.

Mobilność – liderzy są tam, gdzie są potrzebni, tam gdzie istnieją możliwości. Są w stanie adaptować się do sytuacji i do otoczenia, nie siedzą w miejscu.

 

C. Inteligencja emocjonalna

Jest jeszcze coś więcej w tym zestawie cech. Na to wszystko nakłada się wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. To IE pomaga liderom budować trwałe relacje, zarządzać zespołami i rozwiązywać konflikty, i przede wszystkim pozostawać zmotywowanym do działania.

2. Czym jest inteligencja emocjonalna

Czym w ogóle są emocje?

Emocje wg Daniela Golemana (autora słynnej książki o inteligencji emocjonalnej) mówi o nich „bodźce skłaniające nas do działania”. Ewolucja wyposażyła w nas w taki mechanizm, by ratować lub podtrzymywać życie w chwili zagrożenia.

To emocje pozwalają się orientować w sytuacji i stymulować nas do działania (zwykle walki lub ucieczki).

Emocje mieszczą się w ciele migdałowatym umieszczonym powyżej pnia mózgowego, będącego częścią tzw. układu limbicznego. To stare struktury mózgu, które powstały zanim rozwinęła się kora czołowa i nowa kora czołowa. Układ limbiczny odpowiadał za nasze procesy zapamiętywania i uczenia się. W ten sposób radziliśmy sobie w nowym otoczeniu.

We współczesnym świecie zaczęliśmy jednak bardziej cenić intelekt i logikę zapominając, że to dzięki emocjom możemy sprawnie podejmować decyzje.

To nie dylemat w stylu rozum czy serce. Dziś już wiemy, że oba są nam potrzebne na co dzień, aby wykorzystywać swoje wrodzone i nabyte w ciągu życia zdolności do osiągania celów.

Z czego się składa inteligencja emocjonalna

Zalążki umięjętności wchodzących w skład inteligencji emocjonalnej nabywamy już w okresie przedszkolnym, a nawet wcześniej. Stykając się z ludźmi w naszym otoczeniu, obserwując ich reakcje wobec nas, rozwijamy wzorce, które potem determinują nasz stosunek do świata, do siebie i do innych ludzi.

Na szczęście, inteligencję emocjonalną można rozwijać przez całe życie. Każdego dnia można dowiadywać się czegoś nowego o sobie i pracować nad sobą.

Te umiejętności przekładają się na takie cechy jak wiara w siebie, ciekawość, towarzyskość i zdolność do współdziałania.

Inteligencja emocjonalna składa się z pięciu kluczowych kompetencji, które w większej mierze niż nasz intelekt mają wpływ na nasze życie:

  1. Samoświadomość – umiejętność rozpoznawania swoich emocji.
  2. Samoregulacja – kontrolowanie impulsów i emocji.
  3. Motywacja – zdolność do kierowania emocjami w stronę celó
  4. Empatia – rozumienie emocji innych ludzi.
  5. Umiejętności społeczne – budowanie relacji i zarządzanie konfliktami.

3. Zestrajanie IQ i EQ - to jest klucz do sukcesu

Za IQ odpowiada kora mózgowa. Za EQ układ limbiczny. Współpraca między tymi układami jest kluczowa dla wysokiej inteligencji emocjonalnej. „Drogi łączące ciała migdałowata (…) z korą mózgową są miejscem, w którym głowa i serce, umysł i uczucia toczą najbardziej zażarte walki albo zawierają porozumienie o współpracy”. – pisze Daniel Goleman w Inteligencji emocjonalnej.

Wysoko funkcjonujące połączenie układów limbicznego i kory mózgowej jest kluczem do zrozumienia, dlaczego jednym ludziom się w życiu udaje, a innym nie.

Dlaczego jedni podejmują trafne decyzje życiowe, a inni ulegają tzw. „porwaniom emocjonalnym”.

Osoby, u których te połączenia są wadliwe zwykle podejmują w życiu wiele nietrafionych decyzji. Wynika to z tego, że mają słaby dostęp do swojej „wiedzy emocjonalnej”, która pomaga podejmować racjonalne decyzje.

Jak wspomniałem, EQ – na szczęście można rozwijać do końca życia, podczas gdy nasze zdolności intelektualne słabną z wiekiem.

Wyjątkowo rozwinięta EQ z jeszcze wysokim IQ – to kluczowe umiejętności, których poszukują headhunterzy, rekruterzy, szukający ludzi na kierownicze stanowiska w firmach.

4. Jak rozwijać inteligencję emocjonalną?

Samoświadomość, samoregulacja i motywacja

Zacznij od siebie. Koncepcja inteligencji emocjonalnej podkreśla rolę poznania i zrozumienia samego siebie i tego co nami kieruje by lepiej kształtować nasze życie i nasze stosunki z innymi ludźmi.

Jej wyrazem jest permanentny dialog z samym sobą: How am I doing / Jak mi idzie? Co ja czuję? Co mogę z tym zrobić?

W szczególności jednak chodzi o rozumienie przeżywanych w danej chwili emocji.

Samoświadomość to stan neutralny, który pozwala nam wcielić się w rolę obserwatora emocji i zaangażować odpowiednie struktury kory czołowej do ich nazwania i opisania. To pierwszy krok do ich kontrolowania i uniknięcia nieadekwatnych reakcji (tzw. „porwań emocjonalnych) i impulsywnego zachowania.

 

Należy uświadamiać sobie własny nastrój, jak i myśli o nim. Z kolei ukierunkowując odpowiednio myśli, możemy wpływać i zmieniać nastrój. To istota samoregulacji.

Ludzie o wysokim wskaźniku inteligencji emocjonalnej potrafią zarządzać swoimi emocjami i regulować swoje odczucia. A to z kolei pomaga im pozostawać zmotywowanym i wytrwale dążyć do celu.

To cecha liderów. Jej przejawem jest także wysoki poziom optymizmu i nadziei, który nie pozwala zrażać się porażkami i odmową.

Jak rozwijać?

STUDIA WŁASNE

  • Przede wszystkim najważniejsza jest świadomość, że to potrzebne. Następnie studia własne – czytanie, dyskutowanie, refleksja. Osoby aspirujące do roli przywódcy często prowadzą dziennik, w którym zapisują swoje odczucia i przemyślenia.

NARZĘDZIA POZNANIA SIEBIE

  • Pomocne są także testy i narzędzia, które pozwalają na ocenę swoich mocnych i słabych stron. Dają wgląd w swoje umiejętności i pokazują drogę do ich rozwoju. Mając tę wiedzę zyskujemy potężne narzędzie wpływu na nasze życie.

Przykłady takich narzędzi – darmowych i płatnych przedstawia tabela:

Nazwa narzędzia
Opis
Koszty
Gdzie można zrobić
Derailers
Ocena najmniej korzystnych cech osobowości, które ujawniają się pod presją, znanych jako „ciemna strona” osobowości. Pomaga zidentyfikować obszary wymagające rozwoju.
Płatny
Tylko dla firm; dostępny poprzez specjalistyczne firmy konsultingowe oferujące usługi oceny pracowników.
MBTI (Myers-Briggs Type Indicator)
Klasyfikuje osobowość na podstawie czterech wymiarów, tworząc 16 unikalnych typów. Używany do zrozumienia preferencji w percepcji świata i podejmowaniu decyzji.
Płatny
Oficjalna strona MBTI lub licencjonowani dostawcy usług psychometrycznych.
DISC
Analizuje style zachowań w czterech kategoriach: Dominant (D), Influencing (I), Steady (S), Cautious (C). Pomaga w zrozumieniu preferencji komunikacyjnych i stylów pracy.
Płatny
Firmy szkoleniowe i konsultingowe oferujące certyfikowane testy DISC.
Structogram
Zwizualizowany wynik analizy biostrukturalnej. Pokazuje uwarunkowaną genetycznie strukturę osobowości.
Płatny
Oferowany tylko przez certyfikowanych trenerów i firmy szkoleniowe; dostępny także dla słuchaczy studiów EMBA MLM/DSA na WSNS Pedagogium w ramach czesnego za studia
16 Personalities
Darmowy test oparty na modelu MBTI, oferujący wgląd w typ osobowości oraz jego wpływ na różne aspekty życia.
Darmowy
16Personalities
Test osobowości Junga i Hipokratesa
Łączy teorie Junga i Hipokratesa, klasyfikując osobowość na podstawie temperamentu i preferencji psychologicznych.
Darmowy
InterviewMe
Test na typ osobowości IDRlabs
Oparty na koncepcji Junga i Briggs-Myers, określa czteroliterowy kod typu osobowości.
Darmowy
IDRlabs

Uwaga: Testy takie jak Derailers, MBTI i DISC, Structurogram są zazwyczaj płatne i często dostępne tylko dla firm poprzez specjalistyczne usługi konsultingowe. Darmowe wersje tych testów mogą nie być tak dokładne ani wiarygodne jak ich płatne odpowiedniki, w szczególności chodzi o wyjaśnienia wyników i ich interpretacje.

W szczególności przydatne są takie jak Derailers, które pomagają identyfikować obszary, nad którymi musimy jeszcze popracować. Test pokazuje jakie „ciemne strony” naszego charakteru ujawniają się pod presją. Poznanie słabych stron jest ważne – bo pokazuje kierunek do rozwoju, do zmiany. Żeby jednak działało to potrzebny jest nam feedback od innych osób.

Empatia i umiejętności społeczne

Za empatię odpowiadają tzw. lustra neuronalne (neural mirroring) w mózgu. Empatia czyli umiejetność wczuwania się w emocje innych ludzi, wyrasta ze samoświadomości. Gdy rozumiemy siebie, łatwiej nam zrozumieć innych.

Gdy dostrajamy się do emocji innych ludzi, łatwiej nam się z nimi porozumieć i budować relacje społeczne.

 

To nie przypadek, że dobrzy liderzy są w stanie poruszać tłumy – to dowód świetnego zestrojenia emocjonalnego.Ludzie z wysokim poziomem empatii lepiej radzą sobie w pracy zespołowej i w negocjacjach one-to-one.

W direct selling świetne odnajdują się zarówno w sprzedaży, jak i budowaniu zespołu.

Rozumieją potrzeby innych ludzi (np. klientów), co przekłada się na wzrost zaufania. Potrafią także sprawić, że zespół złożony z różnych jednostek o innych kompetencjach potrafi skutecznie pracować razem. Ta umiejętność jest coraz bardziej pożądana w dzisiejszym świecie złożonym ze specjalistów w wąskich dziedzinach. Umiejętność doprowadzenia do harmonijnej współpracy ludzi o różnych temperamentach wskazuje na wysokie umiejętności interpersonalne i inteligencje emocjonalną.

Jednym z objawów wysokiego EQ u szefa, czy lidera jest stworzenie takiej atmosfery, aby ludzie się nie bali udzielać feedback’u (informacji zwrotnej). Zaufanie i otwartość w zespole są pożądane dla wszystkich jego członków.

Codzienna interakcja z ludźmi pt. how am I doing jest kolejnym krokiem do samodoskonalenia i poszerzania swojej perspektywy.

Jak rozwijać?

Empatię można rozwijać, ćwicząc aktywne słuchanie i zwracając uwagę na sygnały niewerbalne – mowę ciała, gesty.

NARZĘDZIE FEEDBACK 360

  • Jednym z narzędzi wspierającym budowanie zespołów jest Feedback 360 (lub Ocena 360 stopni). To metoda oceny pracowników, menedżerów lub zespołów, która polega na zbieraniu informacji zwrotnych od różnych osób mających kontakt z ocenianym (przełożonych, podwładnych, kolegów, klientów). Pozwala na konfrontację ze swoją samooceną. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod oceny, gdzie opinia pochodzi głównie od przełożonego, Feedback 360 zbiera informacje z wielu perspektyw, co pozwala uzyskać pełniejszy obraz danej osoby lub zespołu. Ponadto raport zawiera zwykle np. 5 najlepiej ocenianych kompetencji (do pielęgnacji), ale też 5 najgorzej ocenianych kompetencji (do pracy nad ich rozwojem). Dostarczone wyniki pozwalają na stworzenie planu rozwoju.

5. Specyfika branży sprzedaży bezpośredniej / MLM - inteligencja emocjonalna potrzebna przede wszystkim

Dlaczego w MLM / direct selling inteligencja emocjonalna to fundament na którym buduje się sukces?

Sprzedaż bezpośrednia to biznes ludzki, w którym kluczowe są relacje. Klienci wybierają produkty, ale przede wszystkim wybierają ludzi, którym ufają.

Inteligencja emocjonalna to nie tylko modny termin – to realna umiejętność, która decyduje o sukcesie liderów sprzedaży bezpośredniej. Pracując nad sobą i rozwijając EQ, budujesz nie tylko lepszy zespół, ale i lepsze relacje z klientami. A w tej branży to właśnie relacje są kluczem do sukcesu.

Inteligencja emocjonalna to jednak przede wszystkim droga do szczęścia i satysfakcji z życia i pracy.

Jej szczyt to zdolność osiąnięcia stanu uskrzydlenia i, jak pisze Daniel Goleman, „zaprzęgnięcia emocji z służbę osiągnięć w pracy i nauce”.

Czym jest uskrzydlenie? To spontaniczna radość, stan całkowitego pochłonięcia przez zadanie, całkowita koncentracja i przyjemność z działania.

W direct selling nie trudno o spotkanie ludzi, którzy tak właśnie pracują. I życzyłbym każdemu, aby mieli okazję wykonywać pracę, która dodaje skrzydeł.

Udostępnij:

Brak komentarzy, dodaj swój poniżej!


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Aktualności

Śledź nasze najnowsze wpisy
Copyrights © 2022 Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej