Skip to content

Dyrektywa Omnibus weszła w życie 1 stycznia 2023 r.

Od 1 stycznia 2023 r. mamy w Polsce nowe obowiązki prawne wynikające z tzw. Dyrektywy Omnibus. Zostały one uwzględnione przede wszystkim w ustawie o prawach konsumentów.
Przepisy mają na celu większą regulację rynku e-commerce, zwłaszcza poprawę bezpieczeństwa i transparentności zakupów w Internecie. Dyrektywa Omnibus weszła w życie 1 stycznia 2023 r.
 
Do jakich zmian należało się przygotować? Najważniejsze dotyczą nowych obowiązków informacyjnych.
 
  1. W pierwszej kolejności ustawodawcy rozprawili się z nieuczciwymi praktykami informowania o przecenach i promocjach. Od stycznia 2023 r. firmy mają obowiązek informowania o najniższej cenie towaru lub usługi w ciągu ostatnich 30 dni. Niektóre duże platformy e-commerce dodały tę funkcjonalność do swoich sklepów już w 2022r., ale wiele wciąż tego nie zrobiło…. Jeśli, jako doradca sprzedaży bezpośredniej lub sklep firmowy prowadzisz sprzedaż przez własną stronę internetową, gdzie zdarzają się obniżki cen, zadbaj o prawidłową komunikację.
  2. Ważną zmianą jest także obowiązek weryfikacji opinii konsumentów. Przedsiębiorca (firma, doradca handlowy) publikujący opinie konsumentów powinien poinformować w jaki sposób weryfikuje opinie. Zbieranie opinii w sklepie powinno więc zostać szczegółowo opisane, najlepiej w regulaminie strony. Konsumenci mają prawo wiedzieć od kogo pochodzą zamieszczane wpisy i w jaki sposób opiniodawcy korzystali z produktu, zanim zamieścili opinię.
  3. Obowiązki dotkną też platformy internetowe – popularne marketplace’y, które będą musiały opisać podstawowe kryteria oraz wagi kryteriów stosowanych przy plasowaniu ofert w wynikach wyszukiwania. Konsument będzie musiał zostać poinformowany, co decyduje o tym, że oferty na pierwszych pozycjach wyszukiwania tam się znalazły.
  4. Regulacjami zostały objęte także wszelkie świadczone drogą cyfrową usługi, takie jak przykładowo udostępnienie okna komentarzy pod artykułami blogowymi czy właśnie możliwość zamieszczenia opinii.
Copyrights © 2022 Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej