Dyrektywa Omnibus weszła w życie 1 stycznia 2023 r.
Od 1 stycznia 2023 r. mamy w Polsce nowe obowiązki prawne wynikające z tzw. Dyrektywy Omnibus. Zostały one uwzględnione przede wszystkim w ustawie o prawach konsumentów.
Przepisy mają na celu większą regulację rynku e-commerce, zwłaszcza poprawę bezpieczeństwa i transparentności zakupów w Internecie. Dyrektywa Omnibus weszła w życie 1 stycznia 2023 r.
Do jakich zmian należało się przygotować? Najważniejsze dotyczą nowych obowiązków informacyjnych.
-
W pierwszej kolejności ustawodawcy rozprawili się z nieuczciwymi praktykami informowania o przecenach i promocjach. Od stycznia 2023 r. firmy mają obowiązek informowania o najniższej cenie towaru lub usługi w ciągu ostatnich 30 dni. Niektóre duże platformy e-commerce dodały tę funkcjonalność do swoich sklepów już w 2022r., ale wiele wciąż tego nie zrobiło…. Jeśli, jako doradca sprzedaży bezpośredniej lub sklep firmowy prowadzisz sprzedaż przez własną stronę internetową, gdzie zdarzają się obniżki cen, zadbaj o prawidłową komunikację.
-
Ważną zmianą jest także obowiązek weryfikacji opinii konsumentów. Przedsiębiorca (firma, doradca handlowy) publikujący opinie konsumentów powinien poinformować w jaki sposób weryfikuje opinie. Zbieranie opinii w sklepie powinno więc zostać szczegółowo opisane, najlepiej w regulaminie strony. Konsumenci mają prawo wiedzieć od kogo pochodzą zamieszczane wpisy i w jaki sposób opiniodawcy korzystali z produktu, zanim zamieścili opinię.
-
Obowiązki dotkną też platformy internetowe – popularne marketplace’y, które będą musiały opisać podstawowe kryteria oraz wagi kryteriów stosowanych przy plasowaniu ofert w wynikach wyszukiwania. Konsument będzie musiał zostać poinformowany, co decyduje o tym, że oferty na pierwszych pozycjach wyszukiwania tam się znalazły.
-
Regulacjami zostały objęte także wszelkie świadczone drogą cyfrową usługi, takie jak przykładowo udostępnienie okna komentarzy pod artykułami blogowymi czy właśnie możliwość zamieszczenia opinii.