Doradcy handlowi to influencerzy - twierdzi UOKIK
26 września 2022r. Prezesa UOKiK – Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji zaprezentował stanowisko w sprawie oznaczania współpracy z Influencerami na portalach społecznościowych. Wpływają one także na działalność doradców firm sprzedaży bezpośredniej w Internecie i w Social Mediach.
Z zaleceń płynie wniosek: jak nie wiesz, czy oznaczać, oznaczaj.
Oznaczeń w social mediach wymagają, publikowane przez twórców – Influencerów wszelkie komunikaty, dotyczące produktów, firmy, czy marki…
-
które mogą wpływać na opinie, decyzje, czy zachowania odbiorców treści (obserwujących),
-
za które Influencer otrzymuje korzyści materialne (np. w postaci produktów, zniżek, czy wynagrodzenia pieniężnego),
-
bez względu na to, czy prowadzi, czy nie, własną działalność gospodarczą.
Wyjątkiem są pierwsze prezenty od marek. Wówczas, przy publikacji, Influencer nie musi oznaczać takiej treści jako „materiał reklamowy”. Wystarczy oznaczenie #prezent. Dotyczy to jednak wyłącznie pierwszego prezentu od danej marki o niedużej wartości.
Jak oznaczać?
#reklama, #wpsółpracapłatna, #wspólpracareklamowa, #prezent czy #autopromocja.
A jak nie oznaczać?
#advertisement, #collaboration), skrótowe (np. #ad, #promo) oraz niejednoznaczne (#współpraca).
W świetle Rekomendacji, doradcę handlowego sprzedającego produkty w modelu bezpośrednim prowadzącego media społecznościowe należy zakwalifikować jako Influencera.
Zgodnie z intepretacjami prawnymi, promując produkty firmy w celach pozyskania klientów / zamówień, Influencer może dokonywać autopromocji. Powinien zatem oznaczać materiały hashtagiem: #autopromocja.
Choć rekomendacje nie mają charakteru wiążącego (nie są przepisem prawa), zalecane jest, aby się do nich stosować. Choć wiele punktów wciąż wymaga doprecyzowania, w kolejnych miesiącach będziemy świadkami dalszego rozwoju sytuacji.
-
Artykuł przygotowany w oparciu o interpretacje prawną kancelarii Łaszczuk i Wspólnicy sp.j.